Monday, June 13, 2011

Persoalan yang terungkai



Di kawasan taman perumahan yang kami sewa ada seorang pemuda yang telah lama belajar di oversea kembali ke tanah air.Pemuda itu telah mencabar guru-guru agama dikawasan perumahannya tetapi tiada seorang pun yang mampu menjawab semua persolannya,pada satu ketika saya,kawan saya yang berjeans hijau dan kawan saya yang berambut kental terserempak dengan pemuda itu sewaktu perjalanan pulang dari masjid,tidak semena-mena kawan saya yang berambut kental terus menampar pemuda itu,terkial-kial pemuda apabila terkena penampar kawan saya yang berambut kental itu.

“kenapa kamu menampar saya?”,kata pemuda dengan nada tidak puas hati.Nasib baik pemuda itu jenis orang penyabar jugak orangnya,kalau tidak tentu saya dapat melihat “wrestling” percuma.

Saya lihat ada nyamuk kat pipi,sebab itu saya tepuk pipi kamu tadi maaflah kalau saya tertampar tadi “kata kawan saya yang berambut kental agak kesal dengan tindakannya.

“Jom kita pergi minum warung depan sana”ajak kawan saya yang berambut kental kepada pemuda itu.

Usai berborak-borak tentang diri masing-masing dan kehabisan modal penyambung bicara,selepas meneguk teh kawan saya yanag berambut kental memecah kebuntuan itu dengan bertanyakan sesuatu.

“heboh satu taman ini saya dengar kamu mencabar guru-guru agama tentang persoalan-persoalan yang kamu musykil,tetapi tiada siapa dapat menjawabnya,apakah soalan kiranya saya boleh tahu?”,tanya kawan saya yang berambut kental kepada pemuda itu.

“Adakah kamu mampu menjawab persoalan saya ini kerna ilmuan-ilmuan yang saya temui semuanya tidak mampu menjawab.”jelas pemuda itu.

“Insyaallah,dengan izin Allah saya mampu menjawabnya.”,balas kawan saya yang berambut kental.

Saya ada 3 soalan iaitu kalau memang tuhan itu wujud tunjukkan saya?apakah yang dinamakan takdir?kalau syaitan dijadikan dari api kenapa dimasukkan kedalam neraka yang berupa api juga adakah ia memberi kesan kepada syaitan yang dijadikan dari api jugak?”,tanya pemuda tersebut dengan penuh ghairahnya.

Masih terasa sakit lagi ke tamparan yang saya lakukan kepada kamu tadi?”,tanya kawan saya yang berambut kental itu.

Ya”,jawab pemuda itu.

“tamparan yang saya lakukan tadi untuk mematikan nyamuk tup-tup terlebih menjadi tamparan yang kencang boleh dijadikan jawapan untuk 3 soalan dari kamu tadi”,jelas kawan saya yang berambut kental lagi.

“Bagaimana rasa ketika kamu terkena tamparan saya tadi?,” tanya kawan saya yang berambut kental.

“Tentulah sakit kamu nihhh,”rengus pemuda itu.

“sakit kan..ok,tunjukkan saya kewujudan sakit itu,”kata kawan saya yang berambut kental

“saya tidak dapat menunjukkan kewujudan sakit,”kata pemuda itu

“ini jawapan pertanyaan pertama...kita semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.”,jelas kawan saya yang berambut kental.

“Adakah malam tadi kamu bermimpi akan ditampar oleh saya secara tidak sengaja?”, tanya kawan saya ynag berambut kental.

“tidak,”kata pemuda itu

“adakah kamu mengetahui kamu akan ditampar hari ini?”,tanya lagi kawan saya yang berambut kental

“tidak”,balas pemuda itu lagi

“itulah yang dinamakan takdir,”kata kawan saya yang berambut kental

Saya dan kawan saya yang berjeans hijau terus terpana dan terpegun dengan penerangan yang diberikan oleh kawan saya yang berambut kental sesekali sambil mendengar meneguk air teh yang berada diatas meja.

Pada saat dan pada ketika kawan saya yang sedang mengambil donut yang tersedia didepan,dia bertanya lagi,

“tangan saya yang menampar pipi kamu tadi dibuat dari apa?,”

“kulit,”balas pemuda itu dengan berkeadaan terpinga-pinga.

“pipi kamu juga diperbuat dari kulit jugak kan,sakit kan tadi kena tampar ,”balas kawan saya yang berambut kental.

“ya,”jawab pemuda itu.

“Walaupun syaitan dijadikan dari api dan neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.,”terang kawan saya yang berambut kental untuk menjawab soalan yang ketiga tersebut.

Kelihatan riak wajah pemuda itu memahami dan menyetujui dengan jawapan yang diberikan oleh kawan saya yang berambut kental.

makan minum kami petang itu di warung disponsorkan oleh pemuda itu kerana berasa terhutang budi dan berterima kasih kerana segala persoalan yang berlegar-legar dan menari-nari didalam kepalanya sudah terungkai dengan jawapan yang bergaya oleh kawan saya yang berambut kental.




No comments:

Post a Comment