Sunday, April 22, 2012

Rezeki

Dia lelaki yang kemurungan di meja kedai makan memikirkan bagaimana caranya untuk memberitahu hal yang sebenarnya,dia di buang kerja oleh syarikat yang selama ini merupakan punca rezekinya dalam menyara anak-anak dan isteri yang tercinta.

Lelaki berambut kerinting itu merasakan dunia untuknya sudah berakhir, di kala memikirkan pula yuran-yuran persekolahan anak-anak kecil yang masing-masing memerlukan wang untuk belajar dan lagi memeritkan memikirkan bagaimana cara untuknya membayar sewa rumah yang sudah tertunggak 2 bulan.Hatinya seperti di hempap dengan batu berduri bila memikirkan bagaimana untuk membayar bil-bil perubatan bagi isterinya yang mengalami lumpuh.

Sambil-sambil menghirup secawan teh panas di tengahari yang panas terik menyengat kulit-kulit jantan,otaknya ligat memikirkan bagaimana untuk memberitahu isterinya yang dia diberhentikan kerja dan lelaki berambut kerinting itu juga membayangkan wajah kecewa isterinya apabila mendapat tahu suaminya tidak mampu lagi menyara keluarga.Entah bagaimana perasaannya nanti apabila berdepan situasi yang mana dia sudah tidak lagi berguna pada isteri,pada anak-anak dan pada keluarganya.

Menungannya begitu panjang tidak menghiraukan keadaan di sekeliling apa yang berlaku di kedai makan tersebut,orang ramai keluar masuk hairan melihat lelaki berambut kerinting duduk bermenungan sampai naik hairan dibuatnya.

Pada 6.30 petang ,barulah lelaki berambut kerinting itu tersedar dari lamunan yang panjang itu,bergegas dia mencapai topi keledar dan meninggalkan duit seringgit di atas meja makan untuk membayar air teh panas yang di minum. Masa yang di ambil untuk sampai ke rumah dari tempat kerja adalah 2 jam lamaya,pada pukul 8.30 malam dia sampai ke rumah.

Usai menyediakan makan minum anak-anak dan isteri.Lelaki berambut kerinting pun duduk bersimpuh di hadapan isterinya.

" Mah,abang dah diberhentikan kerja hari ini,"keluh lelaki berambut kerinting kepada isterinya tercintanya yang bernama Fatimah,panggilan manja untuk isterinya adalah Mah.

"Abang dah kecewakan Mah dan anak-anak,abang lelaki yang gagal,bapa yang kecundang,suami yang kalah,abang,,,malu kat Mah dan anak-anak,abang dah tak mampu lagi nak sara hidup kita semua,,,"keluh lelaki berambut kerinting pada isterinya,sambil menatap mata isterinya dengan renungan mata yang berkaca.

"Bang...,"dengan nada lemah isteri lelaki berambut kerinting bersuara.



No comments:

Post a Comment