Tuesday, August 6, 2013

Dewan Niaga 7

Dari ABS

Strategi memasuki pasaran sebagai 'Perintis Bisnes'....

Banyak peniaga Melayu menggunakan strategi menjadi perintis dalam sektor bisnes yang mereka ceburi.

Mereka memperkenalkan produk-produk baru yang sebelumnya tidak ada dalam pasaran.

.

Kes kejayaan strategi perintis:

+ Yang paling berjaya menggunakan strategi ini adalah Tuan Hj. Ramli Mokni, pengasas brand RamlY Burger. Sebelumnya tidak ada orang Melayu menjual burger melalui outlet gerai sorong.

+ Satu lagi nama yang berjaya adalah brand Nona, yang memperkenalkan ketupat dalam sacet plastik bagi menggantikan ketupat daun kelapa.

+ Termasuk dalam kategori ini adalah brand Adabi yang memperkenalkan produk rempah sup yang dibunjut.

.

Resipi kejayaan Ramly, Nona dan Adabi:

1. Produk yang mereka jual bukanlah produk baru. Pasaran memang sudah kenal burger, ketupat dan rempah sup.

2. Mereka hanya memudahkan pasaran menikmati produk-produk itu. Pendekatan bisnes mereka adalah menyelesaikan masalah pengguna.

.

Kegagalan strategi perintis:

Banyak peniaga Melayu memperkenalkan produk-produk yang betul-betul baru, yang pasaran tidak pernah tengok, yang langsung belum ada peminatnya.

Contoh produk-produk perintis yang gagal dalam pasaran.... Ermmm.... (Kita pun tidak ingat!)

No comments:

Post a Comment