Friday, August 2, 2013

Hutang

berbangga hidup di zaman serba maju
maju bukan sebarang maju
maju ini membinasakan
beruntunglah orang yang hidup di zaman dahulukala

maju ini perlu di bayar seribu satu keperitan
bayangkan mahu sambung universiti perlu berhutang.
mahu nikah kawen perlu berhutang
mahu naik motor dan kereta perlu berhutang
mahu berdiam perlu juga berhutang

maju sekarang maju bermuslihat
di mata kasar maju
di mata hati termundur
tiada apa yang tidak menyeksa
bekerja semata untuk membayar hutang piutang keliling pinggang

beruntunglah datuk nenek kita
hidup tidak sesekali berhutang
berhutang pun dengan angka-angka yang kecil sahaja
mampu esok atau lusa lunaskan

beruntunglah datuk nenek kita
mati mereka meninggalkan harta pada anak  cucu

mati kita mungkin dalam berhutang pada zaman ini
Ya Allah,
aku memohon engkau permudahkan urusanku di dunia ini
aku memohon semoga dalam kehidupan aku ini aku terselamat dari belenggu hutang
moga mampu melunaskannya kita berhutang
moga aku membeli semuanya dengan tunai
moga tenang-tenang sahaja hidup
senang saja hidup
tidak bekejar-kejar bekerja untuk membayar hutang.

No comments:

Post a Comment