Dari ABS
Strategi memasuki pasaran sebagai 'Perintis Bisnes'....
Banyak peniaga Melayu menggunakan strategi menjadi perintis dalam sektor bisnes yang mereka ceburi.
Mereka memperkenalkan produk-produk baru yang sebelumnya tidak ada dalam pasaran.
.
Kes kejayaan strategi perintis:
+ Yang paling berjaya menggunakan strategi ini adalah Tuan Hj. Ramli Mokni, pengasas brand RamlY Burger. Sebelumnya tidak ada orang Melayu menjual burger melalui outlet gerai sorong.
+ Satu lagi nama yang berjaya adalah brand Nona, yang memperkenalkan ketupat dalam sacet plastik bagi menggantikan ketupat daun kelapa.
+ Termasuk dalam kategori ini adalah brand Adabi yang memperkenalkan produk rempah sup yang dibunjut.
.
Resipi kejayaan Ramly, Nona dan Adabi:
1. Produk yang mereka jual bukanlah produk baru. Pasaran memang sudah kenal burger, ketupat dan rempah sup.
2. Mereka hanya memudahkan pasaran menikmati produk-produk itu. Pendekatan bisnes mereka adalah menyelesaikan masalah pengguna.
.
Kegagalan strategi perintis:
Banyak peniaga Melayu memperkenalkan produk-produk yang betul-betul baru, yang pasaran tidak pernah tengok, yang langsung belum ada peminatnya.
Contoh produk-produk perintis yang gagal dalam pasaran.... Ermmm.... (Kita pun tidak ingat!)
No comments:
Post a Comment